maandag 9 december 2013

Gratis Patroon Kerstster

Gratis Patroon Kerstster

 
Ik wilde leuke kersthangers maken als cadeautje voor iemand. Helaas kon ik maar niks vinden, wat echt na mijn smaak was. Dus toen ben ik zelf maar wat gaan freubelen. En dit is het geworden! Een beetje van mijzelf en een beetje van anderen!
 
 
Patroon:
 
Het is de bedoeling dat je twee (blauwe) sterren haakt en ze vervolgens vast maakt aan elkaar met een andere kleur garen (wit). Terwijl je ze vast maakt, maak je een ophang lus.
 
Haak 6 lossen en maak een halve vaste in de eerste losse. Zo ontstaat er een ring.
 
Toer 1: Haak 4 lossen (dit is het eerste dubbele stokje), maak vervolgens 19 dubbele stokjes in de ring. Je hebt nu in totaal 20 dubbele stokjes. Sluit de toer met een halve vaste in de 4e losse.
 
Toer 2: * Haak 1 vaste, sla 1 steek over, maak in de volgende steek 3 stokjes, maak 2 lossen. Nu moet je een vaste maken in de eerste losse. Maak nu 3 stokjes in dezelfde steek als de vorige 3 stokjes. Sla 1 steek over.* Herhaal *-* nog 4 keer. Sluit de toer met een halve vaste in de eerste vaste.
Hecht af en maak nog zo'n ster.
 
Als je twee sterren hebt gehaakt leg je ze met de verkeerde kant op elkaar. Hecht nieuw draad aan door de achterste lussen van beide sterren. Maak ze nu aan elkaar vast met vasten door de achterste lussen. Haak in de lussen van de punten 3 vasten in plaats van 1.
 
Maak bij een punt na keuze een ophang lusje. Dit doe je zo: Maak in de punt eerst 2 vasten. Nu haak je 18 lossen (lang of korter kan ook) voor de lus. Maak een halve vaste in de tweede vaste. Maak nog 1 vaste in de punt en je lus is klaar. Ga nu weer verder met het aan elkaar vast maken
 
Als je op zo'n 1/5 deel bent pak je een plukje vulling en stopt dit in de ster.
 
Je kan eventueel nog leuke kraaltje, glitters enz. erop maken of een belletje aan de onderkant bevestigen.
 
Succes!
 
(Het patroontje is gratis en mag ook gedeeld worden. Ik zou het wel leuk vinden als je mijn blog erbij vermeld.)
 

3 opmerkingen:

  1. Prachtig gedaan, mooi met die pailletjes erop!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke! Bedankt voor je patroontje. Ik ga hem zeker een x maken! Groetjes Marijtje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk blog heb je, via via ben ik bij je terecht gekomen. Een super leuke kerstster, bedankt voor het patroontje. Groetjes, Amarins

    BeantwoordenVerwijderen